Kan man fondspara sig till en miljon??!

Kan man, som lågavlönad arbetare i en liten stad i mitten av Svealand, skrapa ihop en miljon på enbart fondspar?
Med 500 svenska kronor i potten som startkapital, ska jag försöka. Kommer jag under min livstid komma upp i en miljon, eller är det omöjligt?

lördag 25 november 2017

Stora och små utmaningar

Det mesta tycker jag blir enklare om jag sätter upp ett tydligt mål. Det är alltid lite roligare med en liten utmaning. Därför tänker jag, försöka i alla fall, få till en riktigt billig matmånad. Eftersom det är löningsdag den 25:e , inte för mig som är kommunanställd, men för många andra. Så passar det bra att köra från 25-25:e.
Vi hade redan matlista klar första veckan, så det blev en lugn start. Målet i stort fick bli att vi ska klara oss på 5000 kr för mat och hygienartiklar kommande månaden. Allt lägre än det är ett plus. Vi är fyra i familjen, varav jag äter lite dyrare kost just nu. Delvis i alla fall, allt är inte dyrare och det går att undvika speciallivsmedel.

Steg 1

Första steget blir att rensa lite hemma, eller i alla fall organisera lite. Behövde gå igenom kylen, frysen och skafferiet. Frysen kan verkligen vara en guldgruva. Den frys vi har nu är det stora lådor i och överblicken blir inte den bästa. Mycket går säkert att rensa ur också och det är ju lite synd.

Steg 2

Nästa steg får helt enkelt bli att äta ur det vi har samlat på oss. Leta recept och laga på det som finns hemma. Läste att någon påstod att vi i runda slängar har en månads mat hemma. Så mycket har nog inte vi hemma, inte så det räcker till kompletta måltider. Vet inte om det fanns någon vetenskaplig källa på det påståendet heller.

Steg 3

Blir att leta recept på billig mat eller mat som går att göra billig, samt handla billiga livsmedel. Här är säsongen viktig. Får äta morötter till maten som grönsak istället för tomater och gurka.

Steg 4

Baka bröd. Att baka bröd är godare och väldigt mycket billigare än köpt bröd. Jag älskar att baka, men tar mig inte riktigt tid. Just nu bakar jag bröd till mig själv, då det är både dyrt att köpa specialbröd och så är det svårt med innehållet. Ska vara mjölk och soyafritt och även fritt från havre och vetestärkelse.

Uppföljning och utvärdering

När målen är satta är det bara att köra igång. Får bli lite uppföljning framöver med hur det går. Se om jag fortsätter sträva mot målen, eller om det blir svårt av någon anledning.

Vad tror jag nu om utfallet?

Jag tror det kommer bli svårt med bakningen. Håller ju på med köksrenovering just nu, så det kan bli svårt att hitta plats för att baka. Mitt bröd måste jag ju dock baka och det blir faktiskt billigare än att köpa "vanligt" bröd i påse. I vanliga fall äter vi mycket pasta vilket också är billigt samt potatis och ris. Det vi lägger mer pengar på är kött. Handlar en hel det ekologiska mejeriprodukter, vilket också drar upp kostnaden i dag. Sen blir det till att vara kreativ och fundera på vad som är billigast. Att köpa färdig sylt eller koka egen? Vilken kvalitet vill vi ha på mat och råvaror? Blir det billigast med storpack eller att köpa mindre mängd som är dyrare men som inte blir förstört? Återkommer framöver med en uppföljning.

Det här är mål jag satte för ca en månad sedan. Tänkte att det passar bra i en blogg om privatekonomi. För mig handlar ekonomi om alla delar. Sparande av pengar som blir över, sparande på konsumtion samt andra tips och trix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar