Kan man fondspara sig till en miljon??!

Kan man, som lågavlönad arbetare i en liten stad i mitten av Svealand, skrapa ihop en miljon på enbart fondspar?
Med 500 svenska kronor i potten som startkapital, ska jag försöka. Kommer jag under min livstid komma upp i en miljon, eller är det omöjligt?

torsdag 23 november 2017

Blogg om sparande, men även konsumtion

Det är inte bara mitt fondspar jag ska blogga om på den här sidan. Även om rubriken säger så. Jag kommer komma in en hel del på annat typ av sparande, såsom att minska på utgifterna, konsumera mindre, konsumera på ett smart sätt.

Jag kommer även skriva en del om mål och vad man kan använda sitt sparade kapital till. Jag sparar till många olika saker, på många olika sätt. Ett kortsiktigt sparmål jag har är att spara till resor. Varje månad sätter vi av 2000 kronor på ett konto vi döpt till semester. Det ger 24000 kronor på ett år, på ett konto utan ränta, som vi kan unna oss att resa för. De senaste åren har vi rest för mer pengar än så, men det är i alla fall en liten buffert som avsätts som vi inte använder till annat.

Skulle krisen vara ett faktum har vi ändå de pengarna att ta av. Visst att de är öronmärkta för resa, men det är inte så att vi svälter varje månad för att kunna resa en vecka om året.

Jag kommer blogga om billiga sätt att resa på och andra konsumentfrågor. Tipsa om hur vi sparar i vardagen på allt från mat till fritidssysselsättning.

Jag brukar säga att jag har för många hobbies, vilket nog är sant, och de flesta av dem kräver sitt kapital. För trots att jag älskar att spara pengar, så älskar jag att leva och jag vill leva ett rikt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar