Kan man fondspara sig till en miljon??!

Kan man, som lågavlönad arbetare i en liten stad i mitten av Svealand, skrapa ihop en miljon på enbart fondspar?
Med 500 svenska kronor i potten som startkapital, ska jag försöka. Kommer jag under min livstid komma upp i en miljon, eller är det omöjligt?

onsdag 22 november 2017

Dags att damma av bloggen

Ser att det är riktigt länge sedan jag skrev på den här bloggen. Mitt sparande har gått upp och ner sedan sist och lite andra saker har hänt också.
Jag har börjat plugga ekonomi på Karlstads universitet, jag har hoppat av dessa studier, bytt jobb, börjat plugga igen och hoppat av.

Nu är tanken att jag ska återkomma till bloggen och blogga om privatekonomi. Privatekonomi är ett av mina större och bättre intressen. Ett intresse som ger pengar istället för att kosta pengar. När det kommer till privatekonomi suger jag åt mig information som en svamp. Jag hittar nya synsätt och tar till mig av dem som verkar smidigast och som harrmonerar med mitt sätt att tänka.

Frågan är hur det gick med 500-lappen? Jag ska försöka ta reda på det. Jag har dock skrotat det Fondkonto jag hade för 7 år sedan. Det är ersatt med ett Investeringssparkonto (ISK). Ett konto jag startade efter att jag läst kursen Beskattningsrätt på universitetet. Det är några år sedan, men jag tror jag flyttade hela innehavet från Fondkontot till ISK. Dock har jag i flera omgångar sålt av mina fonder för att få lös kapital.

Jag har flera olika sparandet. Har slutat spara på mitt Pensionssparkonto hos Swedbank, till förmån av ett ISK ytterligare. Jag har bytt aktiedepå från Swedbank till Avanza mini, som numer bara är Avanza. Där ligger jag på courtagenivå start. Jag har köpt och sålt aktier i omgångar. Även det har styrts av tillgängligt kapital.

Målet att spara ihop till en miljon har blivit lagt på hyllan under flera år. Senaste veckan har jag dock fått en nytändning. Varför? Jo, min sambo sedan 2001 tyckte att jag ska gå i pension när jag är 55 år. Dit är det 17 år och jag är då tvungen att hitta ett sätt att få ihop tillräckligt med pengar.

Jag har hittat det sättet, och den resan tänkte jag skriva om nu. Nu är det så att jag har flera olika sparanden, dessutom har vi ett gemensamt Fondkonto. Därutöver sparande till barnen i både sparkonton och fonder.

Jag kommer bena ut alla delar så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar