Kan man fondspara sig till en miljon??!

Kan man, som lågavlönad arbetare i en liten stad i mitten av Svealand, skrapa ihop en miljon på enbart fondspar?
Med 500 svenska kronor i potten som startkapital, ska jag försöka. Kommer jag under min livstid komma upp i en miljon, eller är det omöjligt?

torsdag 23 november 2017

Kort presentation

Tänkte att det skulle lämpa sig bra med en kort presentation av denna småsparare. En helt "vanlig" människa som bor på landet ca milen från en halvstor svensk stad. Jag är kvinna, på 38 år, som har sambo och tillsammans har vi två barn. Barnen är 10 respektive 12 år. En pojke och en flicka.

Jag arbetar, sedan 2012, kommunalt som administratör. Min sambo har arbetat inom verkstadsindustrin sedan säkert tjugo år tillbaka. Vi har båda börjat våra yrkesmässiga liv inom handeln.

Vi valde att bosätta oss på landet den dagen vi letade hus. Innan det bodde jag i hyresrätt och min sambo i bostadsrätt.

Att spara har inte varit vår största prioritet, men under en längre period har jag sparat till mer än Pension. Sparandet går i vågor.

Vad gäller budget och ekonomi, så har jag haft budget för hushållets gemensamma utgifter sedan vi flyttade till huset 2003.

Vi har lån på huset, som vi betalar av. Med nuvarande amorteringsplan är huset betalt om ca 25 år.

Alla fyra i familjen har fritidsintressen som ostar mer eller mindre pengar. Dottern spelar lagsport som innebär en hel del resor, men inte mycket utgifter för utrustning. Sonen cyklar vilket även jag och sambon gör. Där kostar min cykling mer än sambons, då jag tävlar mer frekvent.

Gemensamt har vi även intresse för friluftsliv och resor. Vi reser främst med husvagn, men det blir även en och annan semesterresa med flyg utomlands eller hotellövernattning i Sverige.

Vi äter sällan på restaurang, men gillar att unna oss god hemlagad mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar