Kan man fondspara sig till en miljon??!

Kan man, som lågavlönad arbetare i en liten stad i mitten av Svealand, skrapa ihop en miljon på enbart fondspar?
Med 500 svenska kronor i potten som startkapital, ska jag försöka. Kommer jag under min livstid komma upp i en miljon, eller är det omöjligt?

söndag 12 december 2010

Bakgrund

Jag har fondsparat i ca 12år. Relativt länge med tanke på att jag är 30 år.
Det var banken som tyckte jag skulle fondspara till pensionen. Jag började med 100:- i månaden, tyckte själv det var för lite, men banken menade att det var bättre att spara lite då och sedan öka på det.

Jag har aldrig förstått det resonemanget. När man är ung och lever själv, utan barn, har man ibland en stabilare ekonomi och mer möjlighet att spara än om man är äldre. Så var det i vilket fall för mig.
Efter ett par år satte jag in mer, ökade till 300 i månaden. Banken ville att jag skulle spara i Contura fonden, vilket jag gjorde. Det visade sig vara ett dåligt förslag, då mina investerade pengar sakta men säkert sjönk i värde.
När jag till slut anslöt mig till internetbanken började jag flytta mina besparingar på Pensionsfonden och i dagsläget har jag pengarna utspridda på 8 olika fonder. Jag är med och bavakar och flyttar med jämna mellanrum runt mina pengar för att få så hög avkastning som möjligt. Som det ser ut just nu har mina fonder gått upp 24%. Då räknar den inte upp från starten, utan när man byter fond börjar det om från 0% på just de pengarna. En av fonderna, Rysslandsfonden, har jag haft sedan 2002 och den har gått upp 120% sedan dess.

Samtidigt när jag anslöt mig till internetbanken började jag fondspara på kort sikt. Jag satsade lite, enbart 100:-. Jag satte dem på Östeuropa och de steg snabbt till 300:-.
Sedan dess har jag placerat om pengarna och för ett halvår sedan tog jag ut dem och satsade på aktier istället. Där växte pengarna långsamt och nu blir det fondspar som gäller framöver.
Tills jag nått min miljon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar